Szydełkowa gwiazdka – 5 schematów, cz. II

Tak, jak obiecałam, to mój kolejny wpis o gwiazdkach choinkowych, których schematy można spotkać w internecie, ale nie wiemy, jak wyglądają zrobione gwiazdki. Postanowiłam niektóre z tych schematów wypróbować i pokazać Wam, co z nich wyszło. Ostatnim razem pokazałam 5 schematów i mam nadzieję pokazać dziś kolejnych 5.

Pogoda sprzyja skupieniu się na pisaniu. Widziałam wczoraj tytuł na Onecie, że temperatura od poniedziałku drastycznie w dół, ale nie wierzyłam. A jednak ci od pogody trochę się znają na swojej robocie. Rzeczywiście, wczoraj prawie 30 stopni, a dziś tylko 14. I deszcz. Z deszczem to akurat dobrze, bo sucho niesamowicie. I może grzyby się pokażą. W innych częściach kraju zatrzęsienie grzybów, a tu u mnie za sucho. Oby. A teraz, do rzeczy….

Gwiazdka nr 6

Gwiazdka nr 6 jest bardzo przyjemna i absolutnie łatwa do zrobienia. Słupki i podwójne słupki przerabiane razem, oczka łańcuszka. Z typowego kordonka wychodzi. Mały komentarz na temat widocznej w ostatnim okrążeniu kształtu litery Y: – przerabiamy 5 oczek łańcuszka, potem poczwórnie nawijany słupek, potem 7 oczek łańcuszka, które będą wierzchołkiem gwiazdki, a potem UWAGA przerabiamy podwójny słupek, który wkłuwamy mniej więcej w połowę zrobionego przed chwilą poczwórnego słupka. Kończymy znów 5 oczkami łańcuszka. I wychodzi nam z tego właśnie takie Y. Nie ma się czego bać. Wielkość: 11 cm.

Gwiazdka nr 7

Gwiazdka nr 7, jak widać, składa się z samych słupków, czasem podwójnych słupków łączonych wierzchołkiem (pewnie moja szydełkowa nomenklatura kuleje, ale wiecie o co chodzi). Jak przerabiać – uwaga-uwaga, sprawdziłam w źródłach – kilka słupków niedokończonych złączonych górą (słupków pojedynczych, podwójnych itd.) – tłumaczyłam w części I. Moje źródło to książka Ireny Koteckiej, Album splotów szydełkowych z 1983 roku. Tak, tak, ma się jeszcze takie perełki (albo starocie). Bardzo użyteczna pozycja, polecam. Wielkość: 10 cm.

Gwiazdka nr 8

Gwiazdka nr 8 to superfajna, delikatniusia gwiazdka. Przeż to wykończenie oczkami łańcuszka nabiera dużej lekkości. Pamiętajcie, że czasami mniej znaczy więcej. Moja ulubienica. Tutaj schemat jest troszkę inny, ale nie ma to znaczenia. Wierzchołki robimy tak: 5 oczek łańcuszka, 4 oczka zamknięte w pikotek, 5 oczek łańcuszka. Zawsze robiłam pikotki zamykając je oczkiem ścisłym, tutaj spróbowałam zrobić tak, jak sugeruje schemat (znaczek x), czyli zamknęłam te 4 oczka półsłupkiem, wkłuwając się w pierwsze z tych czterech oczek, a potem przerabiałam te końcowe oczka łańcuszka (5) i muszę powiedzieć, że tak mi się bardziej podoba. Pikotek wychodzi kształtny, łatwo się przerabia. Koniec pikotkowych przejść. Wielkość: 9 cm.

Gwiazdka nr 9

Gwiazdka nr 9 czyli kolejna gwiazdka bez wymagań. Ale ja nudzę – znów słupki, słupki podwójne itd. Poprzednio napisałam, że półsłupki oznaczają na schematach x, ale równie często oznaczają po prostu krótką pionową kreseczką, bo na krzyżyki zabrakłoby im miejsca. Tak jak to widać powyżej. Pierwsze okrążenie składa się właśnie z półsłupków, ale któżby zmieścił tu 22 krzyżyki. Co innego 22 kreseczki. Tak, że dla nowicjuszy schematowych uwaga – półsłupki to albo krzyżyki albo kreseczki. I jeszcze jedna uwaga do tego schematu. Mamy tu w trzecim okrążeniu 3 słupki w takim wachlarzyku. Są to 3 słupki wkłuwane w to samo oczko, a potem normalnie do końca przerabiane. Często można spotkać takie wachlarzyki i mogą się one składać nawet z większej liczby słupków, słupków podwójnych itp. Zawsze przerabiamy je tak samo. Ważne jest, żeby rzeczywiście wkłuwać się w jedno oczko, bo inaczej wachlarzyk się rozejcie i tele go będą widzieli. Wielkość: 11 cm.

Gwiazdka nr 10

I na koniec dzisiaj poważna pozycja, przynajmniej co do wielkości. Gwiazdka nr 10 nie wymaga wielu wyjaśnień. Są słupki, podwójne, potrójne, są wachlarzyki i tylko jedna uwaga dla nowicjuszy. W okążeniu nr 1 mamy tzw półsłupki nawijane. To coś pomiędzy półsłupkiem a słupkiem. Nawijamy nitkę i przerabiamy wszystko razem. Nie dzielimy roboty na pół, tak jak przy słupkach. Wielkość: 15 cm.

Mam nadzieję, że spodobały Wam się pokazane przeze mnie gwiazdki. Jeśli macie jakieś pytania, chętnie pomogę. Myślę, że znajdzie się jeszcze kilka schematów do pokazania w tych dniach. Zaglądajcie więc i korzystajcie!

Pozdrawiam,

T.


Dodaj komentarz